March 20, 2019

Meteoric Descent - Horus Heresy Campaign Day




It's been a while since we last assembled our crew for a proper narrative gaming day, and last Saturday we finally made time for the special occasion! It feels like events such as these are too few and far between, even though the hobby is constantly in the back of our minds and we keep planning for the future all the time. Our friend Jesse recently had to take a break from his day job as an actor due to an accident, but during this downtime the life-long Warhammer Fantasy Battles fan had dived headlong into the Black Library material of Horus Heresy, developing a serious enthusiasm for the vivid background story and its characters. Therefore we arranged a three-staged Horus Heresy campaign for us all to enjoy, mixing 30K rules with a few elements from our favourite skirmish games.

Oli mahtavaa saada jengi kasaan pelipäivää varten pitkästä aikaa - luvassa oli kunnon Horus Heresy -maratoni pääosissaan War Headin parin vuoden sisään valmistuneet 30K-figut. Kuten tavallista, fiilistelimme jo etukäteen peleille narratiivisen viitekehyksen ottaen huomioon osallistuvat legioonat; linnoittamisen ja puolustussodankäynnin ammattilaiset Imperial Fistit, sekä aggressiiviset, lähikantaman murhatöihin erikoistuneet World Eaterit. Kampanjan miljöönä toimi muuan Segmentum Solarin kaivosplaneetan puolustus ennen Terran legendaarista taistelua, panokset olivat siis kovat.

Ensimmäisessä pelissä Imperial Fists Centurion Koscielny oli juuri saapunut kaivossektorille tehtävänään vahvistaa sen puolustuksia Rogal Dornin nimissä, sekä turvata ase- ja raakamateriaalikuljetuksia kotiplaneetta Terralle. Komentaja sai kuitenkin heti saapuessaan havaita, että heresy oli saavuttanut tämänkin järjestelmän ja käynnissä oli täysi kriisitilanne - sadanpäämiehen vaivoina olivat samaan aikaan asteroidiyhdyskuntiin katkenneet viestiyhteydet ja laajamittainen vankilapako, joka uhkasi koko kaivostoiminnan turvallisuutta.

Imperial Fist -veteraani potkii raivokkaita vankeja alas tuliasemaksi muutetulta lastauslaiturilta.



Skenaariona oli turvata pakokapselilla kiertoradalta pelastautuneen astronautin pako turvaan elintärkeiden tiedustelutietojensa kanssa, ja pysäyttää niin monta pakenevaa, vaarallista elinkautisvankia kuin suinkin. Imperial Fistien iskujoukkoon kuului Centurion itse, neljä veteraania sekä Koscielnyn henkilökohtainen kisälli, joka oli juuri valmistunut Dornin jalkaväkikoulusta ensimmäiselle tehtävälleen. Kentällä oli kuusi hot spotia, joista ilmaantui joka vuoro kentälle epävakaita ja kaltoin kohdeltuja elinkautisvankeja. Mönkijällä kurvailevan astronautin tuli ajaa kentän halki ja saavuttaa keisarillisten joukkojen tukikohtana toimivan luolan suu kuudessa vuorossa - ja välttää murhanhimoiset vangit, joille kaikille kaivosmönkijä olisi kelvannut pakoajoneuvoksi.

Käytimme tavanomaisen I go, you go -systeemin sijaan Bolt Actionista tuttua aktivointijärjestelmää, jossa pussiin laitetaan molemmille osapuolille yhtä monta tunnusnoppaa kuin näillä on yksiköitä jäljellä. Noppien satunnainen nostojärjestys määräsi kuka sai toimia ensin, mistä tuli hyvää jännitettä pelin kulkuun ja koko ajan muuttuvaa tilannetta tuli uudelleenarvioida monta kertaa yhden vuoron aikana. Yksikön saattoi myös jättää overwatch-tilaan, jolloin se saattoi reagoida näkökentässään tapahtuviin vihollisaktivaatioihin. Muuten peli toimi 40K-säännöillä ja eteni tosi sujuvasti - oli mahtavaa jännittää astronautin pakoa ja seurata Space Marineiden elokuvamaista väkivaltaa heikompia vankikarkureita vastaan. Mönkkäri jäi pari kertaa jumiin vankeihin - viimeisillä vuoroilla niitä pursusi toden teolla juuri pakoreitin tukkivista hot spoteista ja Space Marineiden tuli venyttää resurssinsa äärimmilleen. Lopulta astronautti pääsi onnistuneen Advance-heiton ansiosta juuri ja juuri turvaan ja Imperial Fistit onnistuivat tehtävässään; myös haavoittuneen Centurionin siiven alla toimineen Rookien oli onnistunut selvitä monta combat -vuoroa elossa ja ylensimme sen veteraaniksi seuraaviin peleihin!

Kaivosastronautin hektinen pako on melkein päätöksessään - onneksi Astartes-joukot sattuivat paikalle!


Vedettyään henkeä pelastunut astronautti sai kerrottua, että kehäkuiden ja asteroidikaivantojen Voidsmen-klaanit olivat nousseet kapinaan, katkaisseet kaikki viestiyhteydet planeetalle ja alkaneet kuljettaa paikalle varastokontteja täynnä salaperäistä aseteknologiaa. Komennon ottanut Alexis Polux pelkäsi, että puolustusringin aseet käännettäisiin planeettaa uhkaamaan ja että se muutettaisiin Horuksen asevarastoksi Terran piirityksessä Keisaria vastaan. Imperial Fistien oli lähetettävä iskujoukko soluttautumaan asteroidikaivantoon ja ottamaan selvää, mitä kaivosyhdyskunnassa oli tekeillä.

Toisessa pelissä taktisen ryhmän tuli väistellä 40K:n kolmosedikan sentry-sääntöjä käyttäviä servitoreja ja pyrkiä ahtaalla avaruusasemalla tunkeutumaan huomaamatta läpi sen sisäänkäynnistä. Molemmista combat squadeista lähetettiin matkaan tunnustelija, jonka olisi pimeyden turvin ollut mahdollista eliminoida liian lähelle tulleita servitoreja. Katastrofin ainekset olivat kuitenkin kasassa, kun toinen tunnustelijoista otti riskin ja hyökkäsi kapeaa kulkusiltaa pitkin partioineen servitorin kimppuun onnistumatta tappamaan tätä - tuloksena oli hälytys ja koko aseman Voidsmenit koottiin torjumaan tunkeutujia.

Space Marineilla oli kuitenkin selvä yliote heikkoihin ihmistaistelijoihin ja Fury of the Legionin sekä Imperial Fistien bolter drillin turvin Astartes-joukot lähettivät osaston toisensa jälkeen elottomina kylmään avaruuteen. Ainoastaan kulkusillalla hälytyksen tehnyt servitor pidätteli terralaisia asemissaan kuin ihmeen kaupalla, eikä suostunut antamaan tietä. Vaikutti olevan ajan kysymys, kunnes Marine-osasto murtautuisi läpi ja valloittaisi avaruusaseman... kunnes Voidsmenit käyttivät salaista asettaan.

Kun jäljellä oli enää pari puolustajaa, nämä vetäytyivät asteroidin harjanteelle ja avasivat läheisen varastokontin sähkölukot. Lyhyen hetken jälkeen sen teräsovet lennähtivät auki ja avaruuden aavemaisessa hiljaisuudessa kontin uumenista ryömi kalliorinteille kammottavia xenos-olentoja. Horukselle lojaalien astronauttien oli onnistunut vangita hengenvaarallisia hirviöitä käytettäväksi keisarillisia puolustuksia vastaan. Lähimmäksi avaruusaseman ovea edenneiden Imperial Fistien ei auttanut kuin asettaa tehtävä toveriensa hengen edelle ja paeta asteroidikaivannon sisuksiin veljiensä jäädessä pidättelemään Genestealereita kohtalokkain seurauksin.

Planeetan yllä uskaliaan iskujoukon oli onnistunut suorittaa tehtävänsä, vaikkakin karmein miestappioin. Sadanpäämiehen oli nyt aika järjestää rivinsä ratkaisutaistelua varten.


Selviytyneiden asteroidinvaltaajien onnistui vakauttaa tilanne planeetan ilmakehässä ja myös vallata kriittinen teleportaatiokammio Imperial Fistien valiojoukkojen operaatioita varten. Hyvät uutiset eivät olisi voineet kantautua Alexis Polux'in korviin hetkeäkään liian aikaisin, sillä petturilegioona World Eaterien avaruuslaivaston oli havaittu tekevän tuloaan keisarillisen tutka-alueen reunamille. Poluxin joukot tekivätkin nyt sitä, mitä parhaiten osasivat ja linnoittivat puolustuksiaan kestämään petturien väkivaltaisen maahanlaskun. Molemmat Imperial Fists -pelaajamme saivat valita kuusi yksikköä varsin mittavasta figupoolista ja deployata ne mielensä mukaan erilaisten Fortificationien taa. Armeijan komentajina toimivat Alexis Polux ja ensimmäisestä pelistä selvinnyt Centurion Koscielny.

Viimeinen peli pelattiin Heresy-peleille epätyypillisesti Maelstrom of War -objektiiveista täysimittaisessa parin tuhannen pisteen taistelussa. Ensimmäisillä vuoroilla Imperial Fistien kenttätykistö ja eteen työntyneet, mekanisoidut boltgun-yksiköt nuijivat vimmalla vähälukuisia ja reservejään saapuvaksi odottaneita World Eater -etujoukkoja. Näiden kultistien massa ja nopeasti liikkuneet Assault Marinet onnistuivat kuitenkin rynnäköimään jalkaväkikohteisiin ja sitomaan ne taisteluun lentävien reserviensä iskiessä ympäri kenttää - Land Speederien ja Javelinien outflank-operaatio hävitti muiden muassa Imperial Fistien kullanarvoisen Sicaranin. Toisaalla Caestus Assault Ramista jalkautuneet Red Butcherit ottivat erää Imperial Fistien laskeutumisalueelle teleportanneita Terminatoreita vastaan molempien legioonien taktisten joukkojen painiessa keskenään. World Eaterien mobiili kentänhallinta toi näille Maelstrom-korttijohdon, mutta viimeisillä vuoroilla tapahtui jotain dramaattista: itse Rogal Dorn Phalanx Warder -henkivartiokaarteineen saapui vahvistamaan legioonansa kriittistä rintamaa. Lopulta koko taistelun ja sitä kautta kampanjan lopputulos kulminoitui yksittäisiin heittoihin Primarchin koettaessa suorittaa Priority Orders -> Overwhelming Firepower -tehtävää erikoisbolterillaan, ohjaten taiturimaisesti koko käytössään olevan osaston tulta epäonniseen World Eater Tactical Squadiin. Lopulta savun keskelle jäi eloon yksi petturi ja tehtävä jäi traagisesti täyttämättä, eikä Imperial Fistien ollut onnistunut kuroa kiinni vihollistensa Maelstrom of War -piste-etua.

Horukselle lojaalien joukkojen matkaa Terralle ei siis onnistuttu tälläkään kertaa pysäyttämään, vaan Imperial Fistien oli vetäydyttävä suojaamaan järjestelmän kruunuplaneettaa ja Keisarin Palatsia. Monivaiheinen 30K-päivä jätti hauskojen pelimuistojen lisäksi kampanjahiittiä sekä maalausmotivaatiota itse kuhunkin pelaajaan ja puhuimme jo alustavasti pienestä maalausmiitistä seuraavia skenaarioita varten. On ylipäätään mahtavaa päästä fiilistelemään ystävien kanssa jotain tiettyä aihepiiriä ja panostaa sitten yksissä tuumin yhteisen kokemuksen eteen - sillä juuri tästä yhteisöllisyydestä ja inspiraatiosta koko harrastus elää. Kiitti kundit!

Campaign Result: Traitor Breakthrough

Rogal Dornille jäi vielä todisteltavaa, mutta Imperial Fistien kuningas palaa!

No comments:

Post a Comment